Dieta
2024 / Dieta Commerce
Haaste
Dietan vanha verkkokauppa oli ajan saatossa muuttunut kalliiksi ylläpitää ja vaikeaksi kehittää. Vanhat ratkaisut eivät enää palvelleet yrityksen kasvutavoitteita eivätkä tuoneet asiakkaan ansaitsemaa digitaalista lisäarvoa. Monoliittiset taustaratkaisut olivat ajaneet innovatiivisen yrityksen tilanteeseen, jossa kehitykselle oli selkeät, mutta ahtaat raamit - monoliitin yksinkertaisuus rajoitti innovointia.
"Verkkosivuston ja verkkokaupan uudistaminen oli meille välttämätöntä" kertoo Dietan eCommerce Manager, Jukka Pomell. "Vanha julkaisujärjestelmä sekä verkkokauppa-alusta eivät enää mahdollistaneet nykyaikaisten toimintojen kehittämistä. Asiakkaidemme tarpeet ja palautteet olivat keskeisiä uudistuksen lähtökohtia. Monet toivotut parannukset oli aiemmin vaikea toteuttaa teknisten rajoitteiden vuoksi."
Esiselvitys
Dieta oli pitkään halunnut kiihdyttää verkkokaupan kasvua, kun aloitimme keskustelut uusista mahdollisuuksista. Websolla oli selkeänä visio miten modulaarisella sovellusarkkitehtuurilla tuodaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Sovimme perusteellisen esiselvityksen tekemisestä, jolla kartoittaisimme kaikki potentiaaliset verkkokauppa-alustat ja tekniset vaihtoehdot. Tutkimme laajan kirjon B2B kauppa-alustoja, ja analysoimme perusteellisesti kunkin ratkaisun vahvuudet ja heikkoudet. Emme tyytyneet hyvään vaan etsimme erinomaista. Tavoitteena oli löytää Dietalle paras ratkaisu. Esiselvityksen lopputuloksena suosittelimme Composable Commerce - arkkitehtuuriin perustuvaa ratkaisua.
Hyödyt
- Arkkutehtuuri kestää aikaa. Jokainen palikka on vaihdettavissa.
- Käyttökokemusinnovaatioiden mahdollistaminen
- Joustavammat integraatiot eri järjestelmien välillä
- Datan yhteneväisyyden ja laadun merkittävä parantuminen
- Palvelutoimittajariippumattomuus (vendor lock -riskin minimointi)
- Mahdollisuus "unelmatalon rakentamiseen" käyttäen vain parhaita komponentteja
Composable Commerce -arkkitehtuuri tarkoittaa käytännössä sitä, että monoliitin sijaan hyödynnetään usean eri huippuluokan palvelun rajapintoja, joista muodostetaan yksi kokonaisuus räätälöidyllä käyttöliittymällä.
Stack
Arkkitehtuuri
Esiselvityksen perusteella Dieta teki päätöksen täysin uuden palvelualustan rakentamisesta Composable Commerce -arkkitehtuuria käyttäen. Kattavan esiselvityksen ansiosta valitsimme optimaalisen kokonaisuuden, joka koostuu seuraavista komponenteista:
- Shopify verkkokauppa-alustana- markkinoiden johtava ja jatkuvasti kehittyvä ratkaisu
- Contentful sisällönhallintajärjestelmänä - joustava ja kehittäjäystävällinen alusta
- Algolia hakukoneena - ylivertainen hakukokemus
- Next.js & React käyttöliittymäkehyksenä - huippumoderni teknologia, joka mahdollistaa nopeat latausajat ja optimaalisen käyttökokemuksen
Käyttöliittymä rakennettiin alusta loppuun täysin räätälöitynä, mikä mahdollisti aidon innovoinnin. Dietan digitiimin ei tarvinnut tinkiä helposta käyttökokemuksesta, sillä sen takaavat markkinoiden parhaat ratkaisut kuten Shopify ja Contentful.
Implementaatio
Implementaatio aloitettiin kattavalla design sprint -kokonaisuudella, jossa tehtiin syväluotaus ostopolkuihin sekä käyttäjäsegmentteihin. Tavoitteena oli suunnitella palvelualusta, joka palvelee uusia asiakkaita intuitiivisesti sekä tarjoaa tehokäyttäjille mahdollisuuden ketterään interaktioon verkkopalvelun kanssa. Design-osuuden jälkeen jatkoimme tiivistä yhteistyötä kehityksen aikana kehityssprinttien avulla.
Laajoihin IT-projekteihin liittyy aina omat haasteensa, ja markkina tutkimusten mukaan jopa 60 % projekteista jää tavoitteistaan. Markkina tutkimuksessa keskeinen syy epäonnistumisiin on usein puutteellinen kommunikaatio ja odotusten yhteensovittaminen. Näihin riskeihin olimme varautuneet huolellisesti jo projektin suunnitteluvaiheessa. Meidän yhteisessä projektissa onnistuimme luomaan avoimen ja toimivan kommunikaation, tämä mahdollisti sujuvan yhteistyön. Projektin onnistumisen kannalta tärkeintä oli tiimien sulautuminen yhteen. Dietan digitiimi ja Webson iskuryhmä tekivät töitä rinta rinnan koko projektin ajan. Aikataulu sekä budjetti eivät olisi pysyneet hallinnassa ilman erinomaista synergiaa tiimien välillä.
Näin Dietan eCommerce Manager kuvastaa yhteistyötä:
"Webson tapa hoitaa asiakkuutta ja viedä projekteja eteenpäin on poikkeuksellinen. Keskustelumme on aina välitöntä ja rehellistä. Webso ei pelkästään toteuta tilaamiamme projekteja, vaan tuo aina pöytään vaihtoehtoisia, liiketoimintaamme kehittäviä ajatuksia ja ratkaisuja."
Loppukaneetti
Projekti osoittaa erinomaisesti, kuinka "good is the enemy of great" -ajattelumme tuottaa tuloksia. Emme tyytyneet tavanomaiseen ratkaisuun, vaan rakensimme aidosti erinomaisen kokonaisuuden, joka palvelee Dietan asiakkaita ja liiketoimintaa ylivertaisesti vuosia eteenpäin.
Lopputulos
Vuotuinen kasvu
+24%
Verkkokauppatilausten kasvu vuoden aikana
Konversioprosentti
+77%
Vierailijoiden konversioasteen kasvu
Kasvanut liikevaihto
+22%
Verkkokaupan liikevaihdon kasvu